Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – dostarcza energii dla organizmu i pozwala pozytywnie rozpocząć dzień. Dla dzieci ma jeszcze większe znaczenie, ponieważ wciąż się rozwijają – a odpowiednie odżywianie ma na ten rozwój ogromny wpływ.

Najmłodsi, kiedy rozpoczynają swoją przygodę ze szkołą, stanowią czynny wulkan energii. Wszędzie ich pełno – mamy w zwyczaju mówić. Wynika to z faktu, iż dzieci w wieku wczesnoszkolnym odczuwają potrzebę nieustannego ruchu. Poznają w ten sposób świat i uczą się budować relacje społeczne. Zdarza się jednak, że w tym wirze aktywności zapominają o spożyciu posiłku – w rozwiązaniu tego problemu może pomóc pozornie banalna rzecz, a mianowicie wybór odpowiedniej śniadaniówki dla dzieci.

Dobre pudełko śniadaniowe to podstawa – jak zachęcić dziecko do zjadania kanapek w szkole?

Rodzice zawsze starają się dbać o swoje pociechy – przygotowują im kanapki do szkoły i kładą nacisk na to, aby ich latorośl pamiętała o zjedzeniu ich. Niestety, dzieci bardzo często zapominają o tym, po czym okazuje się, że w ich plecaku znajdujemy zapas jedzenia na co najmniej kilka dni.

Wbrew pozorom, nie powinniśmy zbyt surowo patrzeć na takie ich postępowanie. Najmłodsi bowiem nie posiadają jeszcze umiejętności porządkowania informacji w taki sposób, jak robimy to my. Zamiast więc ganić dzieci za niezjadanie kanapek, spróbujmy znaleźć realne rozwiązanie tego problemu.

Ciężko może być w to uwierzyć, ale pomóc może w tym przypadku wybór odpowiedniej śniadaniówki – czyli pojemnika na kanapki. Chodzi tutaj głównie o jego wygląd, ale może to być także konstrukcja czy kształt.

Sęk w tym, iż najmłodsi skupiają swoją uwagę jedynie na rzeczach, które uważają za interesujące. Aby to zrozumieć, postarajmy się cofnąć o te kilka lat i przypomnieć sobie, na czym skupialiśmy swoją uwagę za młodu – nawet nie w wieku wczesnoszkolnym, ale również nastoletnim. Najchętniej oddawaliśmy się tym aktywnościom, które w największym stopniu pokrywały się z zakresem naszych zainteresowań. Przez pryzmat tej zależności powinniśmy spróbować dobrać śniadaniówkę dla naszej pociechy – obserwujmyjej zainteresowania i analizujmy, co może przykuć jej uwagę. Jeśli pudełko będzie ciekawe – dziecko będzie jadło przygotowane kanapki.

Interakcje społeczne, a zdolność dziecka do wyrażania siebie – jak to robią najmłodsi i jak pojemnik na kanapki może im pomóc?

Znaczącą rolę w życiu najmłodszych odgrywają także interakcje społeczne i relacje z rówieśnikami. Uczą się one bowiem funkcjonować dzięki temu w społeczeństwie. Zastanawiając się zatem nad indywidualnym charakterem naszej pociechy, musimy również uwzględnić jej rolę w grupie, do której przynależy.

Życie społeczne dzieci jest oczywiście mniej skomplikowane od naszego – opiera się jednak na podobnych założeniach. Dzieci obserwują, naśladują i uczą się. Pamiętajmy więc o dialogu między nami, a naszą pociechą – pytajmy nie tylko o zajęcia w szkole, ale również o kolegów, rozmowy i zabawy w grupie.

W tym momencie warto wspomnieć o pojęciu, które błędnie mamy w zwyczaju przypisywać jedynie osobom już dorosłym lub prawie dorosłym – jest to wyrażanie siebie. My robimy to poprzez ubiór, słuchanie konkretnego rodzaju muzyki, udzielanie się w mediach społecznościowych czy nawet sposób mówienia. U dzieci wyrażanie własnego ja ma charakter w większym stopniu materialny. Wynika to z tego, że mogą się one identyfikować jedynie z tym, co mogą zobaczyć, dotknąć i poczuć – abstrakcja bowiem nie jest domeną dzieciństwa.

Jak to się ma do pudełek na kanapki? A no tak, iż dzieci często mają w zwyczaju przykładania dużej wagi do własności. Plecak, piórnik, zeszyty czy właśnie śniadaniówka są “ich”, w pewnym sensie stają się więc również częścią tożsamości dziecka – przynajmniej według niego.

Załóżmy, że dziecko wchodzi w posiadanie czegoś, co jest interesujące nie tylko dla niego, ale również dla rówieśników. Dla niego jest to tożsame z tym, że jego osoba jest interesująca. Co jak co – ale dzieci uwielbiają być w centrum uwagi. Właśnie dlatego pudełko śniadaniowe – dzięki prostocie i namacalności – stanowi doskonały sposób na wyrażanie samego siebie przez dziecko. Tym właśnie powinniśmy się kierować podczas wyboru śniadaniówki, ponieważ jeśli te kryteria zostaną spełnione – dziecko z pewnością będzie pamiętać o jedzeniu kanapek. Wszakże pudełko śniadaniowe stanie się częścią jego tożsamości – indywidualnej i społecznej.

Najlepsza śniadaniówka do szkoły – czyli jak wybrać pojemnik na kanapki dla dziecka?

Tak duża dawka informacji może się niektórym wydawać nieco absurdalna – przecież to tylko pojemnik na kanapki dla dzieci! Owszem – i w rzeczywistości nie jest to tak skomplikowane, jak sugerowałby wcześniejszy akapit. Znamy przecież swoje dziecko – wystarczy więc świadomie skorzystać ze swojej wiedzy i trzymać się kilku prostych założeń:

  • Uwzględniajmy zainteresowania dziecka, ponieważ skupia się ono tylko na tym, co wydaje mu się ciekawe,
  • Wybierzmy coś wyjątkowego, co pozwoli naszej latorośli wyróżnić się i poczuć wyjątkowym na tle grupy,
  • Pytajmy o relacje dziecka z rówieśnikami – o to, co robią, noszą czy mówią. Wybierzmy pudełko, które pozwoli dziecku utożsamić się z tą grupą,
  • Zabierzmy dziecko ze sobą – niech ono podejmie wybór!

Paradoksalnie ostatni punkt ma największe znaczenie, ponieważ to, co tak szczegółowo wyłożyliśmy w ostatnim akapicie – dziecko ma zapisane w podświadomości. Jeśli więc z błyskiem w oku pokaże nam śniadaniówkę, która mu się spodobała – możemy mieć pewność, że to właśnie tę powinniśmy kupić, aby nasza pociecha zjadała przygotowane kanapki.