Edukacja domowa to sposób nauczania, który niesie za sobą wiele korzyści. Jest to forma edukacji nastawiona na samodzielność i wolność wyboru. Pozwala przyswajać wiedzę z zakresu podstawy programowej poprzez użycie metod dostosowanych do potrzeb ucznia, rozwijać pasje i organizować czas w sposób, który najbardziej odpowiada rodzinie. Ta wolność wiąże się jednak z odpowiedzialnością, którą bierze na siebie zarówno rodzic, jak i dziecko, które w procesie edukacji wymaga wsparcia.
Lekcja 1. – Proszenie o wsparcie
Pokolenie dzisiejszych rodziców było wychowywane w przeświadczeniu, że powinno radzić sobie ze wszystkim. Mieliśmy być zaradni, dobrze się uczyć, być grzeczni i samodzielni. Nikt nie uczył nas tego, że możemy, a czasem nawet powinniśmy umieć przyznać się do tego, że nie ze wszystkim dajemy sobie radę sami. Wielu z nas tę lekcję odbywa dopiero w dorosłym życiu. Umiejętność proszenia o pomoc jest ważna, jeśli chcemy by umiały robić to nasze dzieci, my także musimy się tego nauczyć. Mimo tego, że prowadzenie dziecka przez edukację domową jest w dużej mierze obowiązkiem rodzica, to warto pamiętać, że nie jest on w tym procesie sam. Każdy uczeń będący w edukacji domowej pozostaje pod opiekę szkoły. Opieka ta może być tylko formalna, ale szkoła może być też wsparciem i partnerem w edukacji domowej. Jeśli wybierzecie dla swojej pociechy szkołę, która ma doświadczenie w edukacji domowej, która jest na taką formę nauczania otwarta, macie pewność, że możecie liczyć na jej wsparcie. Taką szkołą jest szkoła ZIARNO, której ofertę znajdą Państwo na stronie https://www.ziarno.edu.pl/edukacja-domowa W ZIARNIE uczeń jest zawsze mile widzianym gościem, a rodzice mają możliwość konsultacji zarówno jeśli chodzi o metodykę nauczania, jak i proces wychowawczy. Jeśli chcecie wspierać dziecko w edukacji domowej nie bójcie się pokazać mu, że Wy sami także czasem potrzebujecie wsparcia.
Lekcja 2. – Wsparcie w organizacji
Życie ucznia szkoły systemowej przebiega w dość uporządkowany sposób. Uczeń ma z góry narzucony plan lekcji, system oceniania, jest informowany o tym kiedy i czego ma się nauczyć, a jego wiedza jest na bieżąco weryfikowana. Uczeń w edukacji domowej ma dużo większą wolność. Może zaczynać lekcje o dowolnej porze, opanowywać materiał systematycznie lub skokowo, może korzystać z dowolnie wybranych przez siebie i rodzica materiałów szkoleniowych. Ta wolność wiąże się jednak z odpowiedzialnością. Z założenia edukacja domowa oparta jest na współpracy rodzica i dziecka, odpowiedzialność dotyczy też więc obydwojga. Rodzic powinien być wsparciem dla dziecka w zakresie organizacji pracy, którą dziecko ma wykonać. W edukacji domowej panuje duża dowolność, warto jednak ustalić jakieś ramy, w których dziecko będzie mogło bezpiecznie się poruszać, inaczej łatwo ulec pokusie „zrobimy to później” i doprowadzić do nawarstwienia się obowiązków. Bez względu na to jaką organizację dnia i tygodnia przyjmiecie, warto to jasno określić. Ustalony plan dnia i tygodnia pomoże dziecku planować zajęcia, inaczej nauka stanie się „słoniem”, którego dziecko nie będzie umiało jeść po łyżeczce. Bez względu na to, że chcesz aby twoje dziecko uczyło się codziennie, czy w kilka wybranych dni w tygodniu, czy ma mieć lekcje rano czy wieczorem, czy odbywają się one w domu czy w innym miejscu, ustal to z nim i wspieraj je w przestrzeganiu stworzonego wspólnie planu. Ta nauka planowania i samodyscypliny bardzo przyda mu się w życiu.
Lekcja 3. – Wsparcie w zdobywaniu wiedzy
Im młodsze dziecko tym mniejsze ma możliwości jeśli chodzi o zdobywanie wiedzy. Przeciętny siedmiolatek rozpoczynający naukę, dopiero uczy się pisać i czytać, a nawet jeśli posiada taką umiejętność, potrzebuje ją doskonalić. Pokaż dziecku narzędzia, które służą do zdobywania wiedzy. Prześledź z nim podręczniki, z których zamierzacie korzystać, zapoznaj je z komputerem czy tabletem, którego może używać do szukania informacji, naucz jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Wspieraj dziecko nie tylko w samym poszukiwaniu wiedzy, ale pracuj z nim tak, aby było w stanie utrzymać wewnętrzną motywację. Jednym z podstawowych założeń edukacji domowej jest twierdzenie, że nie można nikogo nauczyć niczego na siłę. Dzieci mają naturalną potrzebę poznawania świata i uczenia się nowych rzeczy. Wspieraj swoje dziecko w tym, aby nigdy nie straciło tej cudownej chęci eksplorowania otoczenia i dowiadywania się jak działa wszystko, co się w wokół nas znajduje.
Lekcja 4. – Wsparcie w budowaniu relacji z rówieśnikami
Jednym z podstawowych zarzutów wobec edukacji domowej jest zarzut mówiący, iż dzieci uczące się w domach pozbawione są kontaktu z rówieśnikami. Rzadko bywa to jednak prawdą. Dzieci uczące się w domach moją kontakt z dziećmi sąsiadów, widują się z kuzynostwem i nawiązują relacje na placach zabaw. Poza tym, zupełnie jak dzieci uczące się w szkołach, uczęszczają na zajęcia dodatkowe, na których rozwijają swoje pasje. Zdecydowana większość dzieci będąca w edukacji domowej ma codzienną możliwość kontaktu z innymi dziećmi. Nie jest to oczywiście stała grupa dzieci urodzonych w tym samym roku jak ma to miejsce w klasie szkolnej, ale trzeba tu zaznaczyć, że to właśnie klasa szkolna jest sztucznie stworzonym tworem, grupą, w której znajdują się osoby, których nie łączy nic poza wiekiem i bliskością zamieszkania. W żadnej innej sytuacji społecznej nie znajdujemy się w takie grupie. Bez względu na to czy studiujemy, pracujemy, uczęszczamy na kurs języka obcego czy należymy do koła zainteresowań, nikt nie łączy nas w grupy pod względem wieku i miejsca zamieszkania! Spotkania dzieci w edukacji domowej z innymi dziećmi – np. takimi, które mają takie same pasje, jest więc sytuacją o wiele bardziej naturalną niż spotkanie z dziećmi, które urodziły się w tym samym roku.
Lekcja 5. – Wsparcie w nauce tego, czego sam nie możesz nauczyć
Jeśli rozpoczynasz edukację domową na etapie edukacji wczesnoszkolnej prawdopodobnie bez trudu przebrniesz z dzieckiem przez materiał z kilku pierwszych lat. Z czasem mogą jednak pojawić się problemy z przekazywaniem wiedzy z obszarów, które nie są Ci bliskie. Jeśli np. twoją mocną stroną nie są zagadnienia z fizyki czy chemii, albo nie znasz języka obcego, które chce nauczyć się dziecko, możesz mieć problemy ze wspieraniem dziecka w edukacji. W takiej sytuacji warto sięgnąć po pomoc ekspertów i zatrudnić korepetytora lub poszukać wsparcia wśród najbliższych. Rodziny w edukacji domowej często wyświadczają sobie przysługi, zastępując się wzajemnie w nauczaniu wybranych przedmiotów. Pamiętaj, że twoje wsparcie nie musi być wsparciem we własnej osobie. Najważniejsze jest widzieć potrzeby edukacyjne dziecka i umieć wyjść im naprzeciw.
Artykuł sponsorowany: Szkoła Ziarno – https://www.ziarno.edu.pl